Mikrotukihenkilön työmenetelmät ja välineet

Mikrotukihenkilö. Monet luulevat, että mikrotukihenkilön tarvitsee olla tietokonevelho joka on osannut vauvasta saakka asentaa Gentoon omalle symbianilleen, mutta he onneksi ovat väärässä. Sinäkin voit olla oma mikrotukihenkilösi, kunhan osaat hakea tietoa internetistä ja sinulla on hieman maalaisjärkeä.

Mikrotukihenkilön pohja ei siis tarvitse hirveästi taitoa, mutta siinä, että sinusta tulee hyvä mikrotukihenkilö tarvitsee monien vuosien harjoittelua ja oppimista, mikä kaikkista parhaiten hajaantuu tekemällä.

Ongelman selvittäminen on kompastuskivi mihinkä moni ihminen tyssää jo alkuun. Jos kyseessä on kaverin laite tai oma, niin kysy/mieti, että mitä teit silloin kun jokin ongelma ilmeni:
  • Milloin tämä tapahtui
  • Mitä ohjelmia sinulla oli auki
  • Mitä teit juuri sillä hetkellä kun ongelma ilmeni
  • jne...
Tuossa on hyvä alku sille, mitä kysyä ongelman alkuselvityksessä. Jos ei, mikään näistä tunnu helisyttävän kelloja niin ei muuta kuin Google esille ja tutkimaan.

Ongelmien syvempi diagnosointi tulee suorittaa, jos ei tiedonhaku tuota tulosta käyttäen vuosien varrella rakentamaasi diagnostiikka ja työkaluohjelmistoarsenaaliasi.

Ongelman kriittisyys määrittää aikataulusi. Jos ongelma on jokapäiväinen huoli, niin tulee se pikimmiten yrittää korjata ja yrittää korjausajankohta sovittaa aikatauluihin.

Korjausmenetelmät tulee selvittää kattavasti ja löytää niistä se pienin paha (pienin paha ei yleensä tarkoita helpointa) ja käydä ne eri vaihtoehdot lävitse mikä sopisi parhaiten juuri kyseiseen tilanteeseen.

Ongelmat, niiden kiertäminen ja niiden helpot ratkaisut tulee opettaa/oppia, ettei niitä toistu.
Ja mitä tärkeintä, oppia miksi näin tapahtuu ja miten voi soveltaa tätä oppimaansa johonkin tulevaisuudessa ilmenevän ongelmaan.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työssäoppiviikko #7 - Pori

Työssäoppiviikko #5 - Pori